Ασκήσεις Γλώσσας - Τμήμα Ένταξης

Γιαννοπούλου Αθηνά ΠΕ70.50

Καλό διάβασμα!

Μένουμε σπίτι!


ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

1)  Συμπληρώνω τα γράμματα που λείπουν στα παρακάτω ουσιαστικά.

Η εκδρομ….                                                      Το παιχνίδ…..                                     Ο στρατιώτ…..ς

Η τηλεόρας…….                                               Ο υπολογιστ……ς                               Το κατσαβίδ……

Το τηλέφων…..                                                Το λεωφορεί….                                   Ο κινηματογράφ…….ς

Ο φωτογράφ…….ς                                           Οι βάτραχ………                                  Οι γυναίκ……ς

Το γρασίδ……                                                    Οι μαρκαδόρ…..                                Η μουσικ…….

Ο δάσκαλ……ς                                                  Οι δάσκαλ……                                     Το βάζ……..

2)  Να συμπληρώσεις τα γράμματα που λείπουν στα παρακάτω ρήματα.

Εγώ βάζ…….                                                      Εγώ κάθομ……                                    Εγώ πλέν……..

Εσύ φωνάζ……..                                               Εμείς διαβάζουμ……….                      Αυτοί κάθοντα……..

Εγώ διορ…..ζω                                                 Εγώ δακρ….ζω                                     Εγώ καθαρ…..ζω

Εγώ αθρ…..ζω                                                  Εγώ βάφομ….                                      Εμείς φωτίζουμ…….

Εγω ανταμών…..                                             εσείς αγωνίζεστ…………                      αυτός κοιμάτ…………

Εγώ π…..ζω                                                      εγώ πρ…..ζω                                         εγώ δαν…..ζω

3)  Ρήματα σε –ευω (ή –εβω) και –αβω (ή -αυω).  Συμπλήρωσε κατάλληλα.

Σκα….ω                                                           Ανα…ω

Πα….ω                                                            Αναπα…..ω

Ρα…ω                                                             Κλε….ω

Παιδε…..ω                                                    Κλαδε…ω

Σε….ομαι                                                       Θα.…ω

Δραπετε….ω                                                  Ζηλε……ω

4)  Ρήματα σε –αινω ( ή –ενώ). Συμπλήρωσε κατάλληλα.

Πλ…..νω                                                Ανεβ……νω

Μ…..νω                                                 Βγ……νω

Ζεστ…….νω                                           Βαθ…..νω

Δ……νω                                                  μαθ…….νω

Πηγ……..νω                                           κατεβ……νω

Παθ…….νω                                            καταλαβ…….νω

Σωπ…….νω                                            μικρ……..νω

 

Ασκήσεις Επανάληψης για τα ουσιαστικά και τα ρήματα

1)  Βάλε το κατάλληλο άρθρο (ο,η,το)  και χώρισε τα ουσιαστικά σε: αρσενικά, θηλυκά και ουδέτερα.

…….. πιάνο, ……….. βιβλιοθήκη, ………. λάμπα, ………. σκαλοπάτι, ………. άνθρωπος, ……… τηλέφωνο,………. τηλεόραση,

…….. ανεμιστήρας, ……….. ποντικός, ………..καθρέφτης, …………. Καναπές, ………… μπρόκολο, ……….. ανεμώνη.

               Αρσενικά                                          Θηλυκά                                         Ουδέτερα

  ........................................................................................................................................................

  ........................................................................................................................................................

  ........................................................................................................................................................

  ........................................................................................................................................................

  ........................................................................................................................................................

 

2)      Γράψε τα ουσιαστικά από τον Ενικό στον Πληθυντικό αριθµό.

 

Το παράθυρο _______________________                   Η πόρτα _______________________

Ο κήπος _______________________                             Η μπλούζα ____________________

Ο άνθρωπος _______________________                     Το καλάθι _______________________

Η κούπα _______________________                            Το δέντρο _______________________

Ο αγρότης _______________________                         Το κουνούπι_____________________

3)      Γράψε τα ουσιαστικά από τον πληθυντικό στον ενικό αριθµό.

Ενικός αριθμός

Πληθυντικός αριθμός

το σκουπίδι

τα σκουπίδια

 

οι καθαρίστριες

 

οι κάδοι

 

οι οδοκαθαριστές

 

τα δοχεία

 

οι σκούπες

 

τα φαράσια

 

4)      Βάλε σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω  λέξεις. 

Θείος, κορίτσι, αγόρι, παππούς, γιαγιά, μητέρα, απόγευμα, βράδυ, μεσημέρι, χτες, νύχτα, χαϊδεύω, γάιδαρος, κρουαζιέρα,  μπουρνούζι, τσουβάλι, πιγκουίνος, φεγγάρι.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5)      Συλλάβισε τις παρακάτω λέξεις

 

Γυμναστής…………………………………….                                                          Αντικείμενο…………………………………..

Υπηρέτης………………………………………                                                          Τρομπέτα……………………………………..

Στρατιωτικός…………………………………                                                          Αδιάβαστος…………………………………

Ενθουσιασμένος…………………………..                                                          Αγγούρι…………………………………………

6)      Συμπλήρωσε τα κενά των παροιμιών με τον σωστό τύπο του οριστικού άρθρου (ο, η, το):

 ………..φόβος κάνει πόδια,……… πείνα κάνει  δόντια.

Κατά ……… πουλί και ……….φωλιά του.

Με ……… ψωμί όλες ……….. συμφορές είναι γλυκές.

Όσα ξέρει ……… νοικοκύρης δεν τα ξέρει ……….. κόσμος όλος.

Φασούλι ……….. φασούλι, γεμίζει ………….. σακούλι.

7)       Να βρεις και να κυκλώσεις τα ρήματα του κειμένου:

Έχουμε ένα ξύλινο σπιτάκι στην εξοχή, πενήντα χιλιόμετρα από την Αθήνα. Το χαιρόμαστε και το αγαπάμε. Εκεί ξεκουραζόμαστε. Είναι τριγυρισμένο με πεύκα, το πρωί μας ξυπνούν τα κοτσύφια, τα βατραχάκια κοάζουν στη γούρνα της βρύσης και το βραδάκι η κυρά Λένη φέρνει τα πρόβατα στη στάνη, ενώ τα κουδούνια τους φροντίζουν να μας προσφέρουν ένα είδος μουσικής. Σ’ αυτό το σπιτάκι μας έχουν τύχει πολλά απρόοπτα, απρόοπτα που μόνο σ’ ένα εξοχικό σπίτι μπορούν να συμβούν.  (Αγγελική Βαρελλά, Έξι εναντίον ενός, εκδόσεις Πατάκη)

8)      Στο παρακάτω απόσπασμα κύκλωσε τα ρήματα με κόκκινο και τα ουσιαστικά με πράσινο χρώμα.

Ο ήλιος έμοιαζε μ’ ένα πελώριο φανάρι στον ουρανό κι έβαφε κόκκινο όλο τον κόσμο. Η λίμνη, τα λιβάδια, οι αγροί, όλα ρόδιζαν από το φως του. Μόνο το πράσινο του δάσους είχε πάρει ένα σκούρο τόνο καθώς το σούρουπο πλησίαζε. Η μητέρα και το ζαρκαδάκι της είχαν πάρει δρόμο. Πήγαιναν σε μια κοιλάδα με τρυφερό χορτάρι κι ένα ρυάκι με κρυσταλλένια νερά. Όμως η αλεπού τούς πήρε από πίσω. Ήταν εύκολο ν’ ακολουθήσει τα ίχνη τους, κι ο άνεμος τη βοηθούσε, γιατί φυσούσε αντίθετα, κι έτσι τα ζαρκάδια δεν μπορούσαν να τη μυριστούν. (Ρούντο Μόριτς, Ιστορίες του δάσους)

 

9)      Να κλίνεις τα ρήματα βοηθάω και αγγίζω στους παρακάτω χρόνους.

ενεστώτας

παρατατικός

αόριστος

Στιγμιαίος μέλλοντας

Εξακολουθητικός μέλλοντας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10)   Να κάνεις χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: πετούσαμε, θα στρώνετε, δίνουν.

Ενεστώτας

 

 

 

Παρατατικός

 

 

 

Αόριστος

 

 

 

Στιγμιαίος μέλλοντας

 

 

 

Εξακολουθητικός μέλλοντας

 

 

 

 

11)   Γράψε ξανά τις παρακάτω λέξεις βάζοντας διαλυτικά και τόνο.

 

Πλαι………………………

Γαιδαρος…………………

Νεραιδα…………………

Μαιος……………………

Γαιδουρακι………………

Βολει………………………

Καικι………………………

Χαιδευω…………………

Ευρωπαικος……………

 

12)   Αντιστοιχίστε το κατάλληλο πρόσωπο με το κατάλληλο ρήμα:

 

ΠΡΟΣΩΠΑ

ΡΗΜΑΤΑ

εγώ                      ¶            

¶ τιμωρούμαστε

εσύ                      ¶

¶ ρίχνετε

αυτός –η –ο         ¶

¶ γελώ

εμείς                    ¶

¶ διαβάζει

εσείς                    ¶

¶ βρίσκεσαι

αυτοί –ες – α        ¶

¶ διώχνονται

 

¶ νικιούνται

 

¶ αγαπάτε

 

¶ ρωτούν

 

13)   Γράψε 3 επίθετα για κάθε ουσιαστικό.

          Δωμάτιο                                        αυτοκίνητο                                    μπλούζα                                     καιρός

 

 
  

 

14)    ΓΡΑΦΩ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΖΩΑΚΙ

  • Ποιο είναι το όνομα του;                          ………………………………………………………………………………………………………………..

 (Μπορείς να εξηγήσεις πως το διάλεξες):    ………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                        ………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                        ………………………………………………………………………………………………………………..

 

  • Πότε και πώς το απέκτησα;                       ………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                ………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                               ………………………………………………………………………………………………………………..

                                                                                ……………………………………………………………………………………………………………….

  • Περιγράφω την εξωτερική του εμφάνιση  ……………………………………………………………………………………………………………

                                                                                    …………………………………………………………………………………………………………..

                                                                                   ……………………………………………………………………………………………………………

                                                                                  ………………………………………………………………………………………………………………

  • Πώς περνάω μαζί του                                   ……………………………………………………………………………………………………………

                                                                                  …………………………………………………………………………………………………………..

                                                                                   ……………………………………………………………………………………………………………

                                                                                  ………………………………………………………………………………………………………………

  • Τι νιώθω γι’ αυτό;                                          ………………………………………………………………………………………………………………

                                                                           ……………………………………………………………………………………………………………..

 

Ασκήσεις επανάληψης (Ε’ και ΣΤ’ τάξη)

1)      Να κάνεις χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: πετούσαμε, θα στρώνετε, δίνουν.

Ενεστώτας

 

 

 

Παρατατικός

 

 

 

Αόριστος

 

 

 

Στιγμιαίος μέλλοντας

 

 

 

Εξακολουθητικός μέλλοντας

 

 

 

Συντελεσμένος μέλλοντας

 

 

 

Παρακείμενος

 

 

 

Υπερσυντέλικος

 

 

 

 

2)      Να γράψετε σε ποιο χρόνο και σε ποιο πρόσωπο βρίσκονται τα παρακάτω ρήματα.

Αγαπιόμαστε……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Συνεχίζετε…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Συνεχίζεται…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Έτρωγαν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Θα επιστρέψουν……………………………………………………………………………………………………………………………………….

Είχε προκαλέσει………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Απογοητεύτηκαν………………………………………………………………………………………………………………………………………

Θα προσκαλέσουν…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Θα έχουν νικήσει……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Μαγειρέψατε…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

3)      Ευθύς ή πλάγιος λόγος. Αναγνώρισε τις παρακάτω προτάσεις κυκλώνοντας το σωστό.

- Τι θα το κάνουμε τώρα αυτό; έλεγε απελπισμένη η μαμά.              Είδος λόγου: ευθύς λόγος/ πλάγιος λόγος

Η μητέρα της τής είπε να μην βγει έξω χωρίς το μπουφάν της.         Είδος λόγου: ευθύς λόγος/ πλάγιος λόγος

-Διαβάσετε τις οδηγίες; ρώτησε ο δάσκαλος.                                        Είδος λόγου: ευθύς λόγος/ πλάγιος λόγος

Η γυμνάστρια τους είπε να παίξουν  <<γερμανικό>> και τα παιδιά της απάντησαν ότι δεν γνωρίζουν πως παίζεται  αυτό το παιχνίδι.                                                                                          Είδος λόγου: ευθύς λόγος/ πλάγιος λόγος

 

4)      Να μετατρέψεις τον ευθύ σε πλάγιο λόγο κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές.

« Πώς πέρασες το καλοκαίρι;» με ρώτησε η Κατερίνα. ______________________________________________________________________________________________

« Πώς θα γράψω άραγε στο διαγώνισμα;» αναρωτήθηκε ο Γιώργος. ______________________________________________________________________________________________

«Να βοηθάς πάντα τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη», συμβούλεψε η γιαγιά το εγγόνι της. ______________________________________________________________________________________________

«Κοιμηθείτε νωρίς το βράδυ για να παίξετε καλό ποδόσφαιρο», είπε ο προπονητής στους παίκτες του. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Γιατί συμπεριφέρθηκες με αυτόν τον τρόπο στη συμμαθήτριά σου;» ρώτησε η δασκάλα τη μαθήτρια. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

5)      Να μετατρέψεις τον πλάγιο λόγο σε ευθύ. (Πρόσεξε τις αλλαγές.)

Ο Βασίλης τους απάντησε ότι ήθελε να κάνουν μαζί διακοπές.

______________________________________________________________________________________________

 Ο Βαγγέλης τού πρότεινε να καθίσει στην παρέα τους.

______________________________________________________________________________________________

Η δασκάλα ρώτησε τους μαθητές γιατί ήταν ανήσυχοι.

______________________________________________________________________________________________

 

6)      Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με αόριστο ή οριστικό άρθρο.

— Παρακαλώ, θα ήθελα ………. βιβλίο.
— Τι είδους βιβλίο θα θέλατε;
— Θα ήθελα ………..βιβλίο σχετικό με παραμύθια ……….Καλύμνου.
— Αν θέλετε ……… συλλογή παραμυθιών με παραμύθια, αυτή είναι μία από ……….καλύτερες.
— Αυτό ………..βιβλίο το έχω. Θα ήθελα ………..συλλογή ………… νέου συγγραφέα, ……… οποίου δε θυμάμαι αυτή ………..στιγμή ………….όνομα, γιατί είναι αρκετά δύσκολο. Μπορείτε να περιμένετε μια στιγμή να τηλεφωνήσω ………..κόρη μου;

7)      Γράψε ξανά τις παρακάτω λέξεις βάζοντας διαλυτικά και τόνο.

Πλαι………………………………….

Γαιδαρος…………………………..

Νεραιδα…………………………..

Μαιος…………………………….

Γαιδουρακι…………………….

Βολει…………………………….

Καικι…………………………….

Χαιδευω………………………

Ευρωπαικος………………….

 

8)      Στις παρακάτω προτάσεις να κυκλώσεις τα υποκείμενα. (θυμάμαι: το υποκείμενο απαντάει στην ερώτηση ποιος κάνει αυτό που λέει το ρήμα)

Ο Λευτέρης κάλεσε στη γιορτή του τους φίλους του.

Ο καταζητούμενος ξέφυγε από τους αστυνομικούς.

Όποιος δε φάει το φαγητό του δε θα φάει γλυκό.

Ο Γιάννης σήμερα ήταν αδιάβαστος.

Το σκυλάκι βρέθηκε πληγωμένο.

Οι μαθητές φαίνονται ενθουσιασμένοι.

Τα παιδιά της γειτονιάς είπαν τα κάλαντα.

9)      Συλλάβισε τις παρακάτω λέξεις

 

Γυμναστής…………………………………….                                                          Αντικείμενο…………………………………..

Υπηρέτης………………………………………                                                          Τρομπέτα……………………………………..

Στρατιωτικός…………………………………                                                          Αδιάβαστος…………………………………

Ενθουσιασμένος…………………………..                                                          Αγγούρι…………………………………………

Αγγελικός………………………………………                                                         Συμπεριφορά………………………………….

Προσλαμβάνω………………………………..                                                       Αντιλαμβάνομαι………………………………..

10)   Βάλε μπροστά όποιο από τα μόρια α(ν)- ή ξε- ταιριάζει σε καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις και κάνε δίπλα σύνθετες:

γλυκός            .............................................                μπάρκαρε    ...............................................

βαμμένο         .............................................                 ήσυχος        ...............................................

επιθυμητός    .............................................                 βέβαιος       ...............................................

11)   Να σημειώσετε στα τετραγωνάκια το γράμμα Π για τις παρομοιώσεις  ή το γράμμα Μ για τις μεταφορές.

Η φωτιά καταβρόχθισε το δάσος.

Η Άννα κοίταξε το δάσκαλο κι έγινε κατακόκκινη σαν παντζάρι.

Όργωσε τα μαγαζιά όλο το απόγευμα.

Το σπασμένο χέρι του κρεμόταν στον ώμο σαν τσακισμένη φτερούγα αετού.

Η βροντή ήταν τόσο δυνατή λες και εκατομμύρια βαρέλια κατρακυλούσαν σε μια πελώρια σκάλα δίχως άκρη.

Του είπε πολύ σκληρά λόγια.

12)   Να συμπληρώσεις τα κενά με τα γράμματα που λείπουν:

Αν συνεχίσετ_  να μιλάτ_  όλοι μαζί, δεν πρόκειτ_  να καταλάβετ_  ποιο είναι το θέμα της συζήτησης.

 Εσείς προσπαθείτ_  να προετοιμαστείτ_  για τις εξετάσεις , ενώ αυτός ενδιαφέρετ_  μόνο για τη διασκέδασή του και δε ντρέπετ_  μάλιστα καθόλου γι’ αυτό.

Αν πετάτ_  σκουπίδια και μολύνετ_  το περιβάλλον, δείχνετ_  ότι δεν έχετ_  οικολογική συνείδηση.